Recenze
- Musica Poetica a španělská hudba
- ... Barva hlasu Jany Janků se španělskou hudbou krásně ladila, stejně tak výraz, který se v její interpretaci odrážel...
... Členové byli velmi sehraní, dokázali pracovat s dynamikou, navzájem si dát prostor a prosadit se, kdykoli to bylo třeba. Velmi se mi líbila kooperace například ve skladbě Noches, noches mezi Janou Janků a Tomášem Najbrtem, kdy na sebe dokázali agogicky reagovat a zvukově navazovat na charakteristickou barvu svých nástrojů v rozložených akordech na začátku a v průběhu písně... - www.klasikaplus.cz/reflexe-2/item/9884-musica-poetica-a-spanelska-hudba »
- Barokní ženy v Brně - autor: Lukáš Pavlica
- ...Patrně největším kladem díla je scénář, který je napsaný citlivě a především uvěřitelně. Autorce se podařilo uchopit životy a pohnutky skladatelek velmi organicky – ženy z ryze osobního pohledu hovoří o svých přáních, úspěších i neúspěších a pak zcela přirozeně zmíní nějakou pamětihodnost ze svého života, ať už se jedná o vydání vlastní sbírky, kompozici opery nebo alespoň jim projeveném uznání ze strany vyšší moci...
- https://www.casopisharmonie.cz/kritiky »
- Barokní ženy na scéně - autor: Petra Švandová
- Hudebně dramatický experiment o hudbě, životě a strastech skladatelek doby baroka uvedl v premiéře 14. prosince v sále Místodržitelského paláce v Brně soubor Musica Poetica. Jeho zakladatelkou i iniciátorkou nového projektu je zpěvačka, harfenistka a muzikoložka Jana Janků, která se tvorbě skladatelek 17. a 18. století věnuje kontinuálně od své diplomové práce věnované Francesce Caccini. Společně s Musicou Poetickou, s níž působí na poli poučené interpretace již od roku 1998, natočila i CD Barokní ženy. Ve světě zapomínaných autorek pokračuje dnešním stejnojmenným dramatickým projektem. Soubor tak připravil umělecko-edukativní představení příjemného dramatického projevu a zajímavého scénáře bohatého na životopisná data tří významných žen z oblasti hudby.......... Jana Janků vytvořila literárně výborné libreto. I přes krátký čas pro výstup jednotlivých postav se jí podařilo obratně vylíčit slibné začátky této slávy a úspěchů stejně jako niterné výpovědi o nejistotě a strachu o obživu. Z přibližně hodinového programu byla znát její velká znalost tématu, však také scénář vznikal na základě dobových pramenů, poezie a kompozic skladatelek.
- www.mestohudby.cz/publicistika/kritika/barokni-zeny-na-scene »
- Atrium v září 2016
- Atrium na Žižkově, ta má vedle vody, vzduchu a chleba nezbytná životní potřeba, zahajuje pro mě podzimní sezónu v sobotu 17. září v době rozběhnuté Dvořákovy Prahy.
Čest zahájit připadá dvěma sympatickým dámám, jež tu ještě dle mého mínění nevystupovaly. Jana Janků, mezzosopranistka a hráčka na barokní harfu spolu s Lucií Lukášovou, jež ji doprovodí na barokní příčnou flétnu, sestavily program nazvaný Mariánské nokturno.
Hrají skladby ze starých kancionálů a od velkých skladatelů od středověku po baroko. Program je sestaven vkusně a s rozmyslem, přestože je na první pohled nesourodý. Střídají se skladby instrumentální a vokální a pro jednotlivé nástroje. Jsem příjemně překvapen, jak se to dámám podařilo. K tomu všemu jsou příjemné a hrají s velikým citem. Totéž se týká i zpěvu. Každou skladbu stručně uvedou a střídají se přitom.
Mám-li několik skladeb vyzdvihnout, učiním tak u nádherného de Boismortierova výběru z Premiére suite mi mineur, kterou hrají oba nástroje a hned následující Passacaglie neznámého autora. Zmínit se musím též o Telemannových Fantaziích g moll a in D hraných na flétnu a znějících hravě.
Příjemně mě překvapila i odvaha přednést Merulovu tklivou ukolébavku Canzonetta sopra alla nanna, o níž jsem již psal v souvislosti s loňským předvánočním koncertem Collegia Mariana a Simony Šaturové Gloria. Stručně zopakuji, že nejmenovaná matka (Panna Maria) zpívá synkovi, co všechno se mu stane hrozného a synek klidně usne, Tuto jednu z nejkrásnějších renesančních písní, přednesla Jana Janků za doprovodu flétny velmi přesvědčivě. Velmi vydařený začátek sezóny a krásné počasí k posezení v Atriu.
Richard Mandelík - mandelik.blog.idnes.cz »
- Musica Poetica vzdala poctu Händelovi
- Výrazným zjevem celého večera byla mezzosopranistka Jana Janků, která přednesla Händlovy árie zvučným, jasným hlasem, podpořeným výborně sehranými instrumentalisty. Znělý hlas v pastorální árii se zjemnil a ztišil v milostném vyznání další skladby - kantáty Languia di bocca lusingiera. Do recitativu a árie z kantáty La Lucrezia, znázorňující nářek a zlost antické hrdinky, dala pěvkyně obdivuhodný výraz a dynamiku. Vrcholem večera však byla poslední kantáta Mi palpita il cor, milostně vášnivá skladba, s dobře zvládnutými koloraturami, intonací i přiměřeným prožitkem.
Eliška Štaudová
- Koncert hudby a poezie Skandinávské baroko
- Nejsem znalec barokní hudby, ale takto krátká ukázka byla pro mě celkem příjemnou změnou, oceňuji i to, že se soubor snaží o autentickou interpretaci staré hudby. Více mě zaujaly zpívané věci, zpěvačka byla opravdu dobrá - a to říkám jako člověk, který dříve klasický zpěv skoro nesnášel.
- www.sklisen.cz/sahaweb/index.php »
- CD: G. Ph. Telemann: Harmonischer Gottesdienst
- Zpěvačka Jana Janků právě tyto negativní afekty, v nichž Telemann využívá mimo jiné zvukomalby ("syčte a žhněte jen, vy ohnivé jazyky, plémě hadí..."), dokázala znamenitě vystihnout a na celé nahrávce je patrná její snaha maximálně zohledňovat zpívaný text. Ten je ostatně otištěn v bookletu i s českým překladem. Janků disponuje velmi zajímavou barvou hlasu a bez větších problémů zvládá i náročné koloratury...
Jana Perutková, Harmonie 2/2006